• وبلاگ : شين مثل شعور
  • يادداشت : مسابقه نكاتي از غدير
  • نظرات : 0 خصوصي ، 28 عمومي
  • پارسي يار : 32 علاقه ، 9 نظر
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + محمد جواد کارجو 

    ادامه پيامثواب افطاري دادن در روز غدير
    حضرت عليه السلام فرمود: صد هزار،

    [ در بحار: ج 97 ص 118 از امام رضا عليه السلام حديثى نقل كرده كه مى فرمايد

    بعد از آنكه اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه روز غدير در كوفه ثواب افطار دادن را فرمودند و كلمه "فئام" ذكر شد و حضرت 10 بار فئام را تكرار كردند، شخصى از آن حضرت سؤال كرد: يا اميرالمؤمنين، فئام چيست؟ فرمودند: 200 هزار پيامبر و صديق و شهيد. چه كسى مى تواند اين عدد را كفالت كند از مؤمنين و مؤمنات؟ من ضامن هستم او را نزد خداوند متعال كه در امان باشد از كفر و فقر و اگر بميرد در آن شب يا روز بميرد بدون اينكه مرتكب كبيره اى شود اجر او بر خداست. ] و براى شخص اطعام كننده ثواب كسى است كه به همان عدد از انبيا و صديقين و شهدا را در حرم خداوند متعال اطعام كند و سيراب نمايد.

    بعضى از معصومين عليهم السلام مانند حضرت رضا عليه السلام در روز غدير مجلسى براى افطار دادن مى گرفتند.

    [ اقبال: ص 461. ]

    آن حضرت فرمودند: كسى كه مؤمنى را در آن روز اطعام كند

    مانند كسى است كه جميع انبياء و صديقين را اطعام كرده باشد.

    [ اقبال: ص 465 و 466.
    + محمد جواد کارجو 

    واب افطار دادن روز غدير<\/h1>

    يكى از اعمال نيك در شرع مقدس اسلام افطار دادن به مؤمنين روزه دار است كه در كتب فريقين ثوابهاى زيادى براى آن ذكر شده است، و معصومين عليهم السلام ما را امر به آن كرده و خود به آن عمل نموده اند و بزرگان و خيّرين و مؤمنين اين عمل صالح را ارج نهاده و مداومت نموده اند و در ايام ماه مبارك رمضان و ليالى متبركه ديگر به اين سنت حسنه جامه ى عمل پوشانده اند.

    يكى از آن ايام، بلكه طبق روايات افضل و اكبر و اشرف آن ايام شام عيد غدير است.

    حضرت صادق عليه السلام فرمودند: كسى كه افطار دهد در آن شب مؤمنى را مانند كسى است كه اطعام كرده فئام و فئامى را تا اينكه ده فئام را شمردند. سپس حضرت عليه السلام از راوى پرسيدند: آيا مى دانى "فئام" چيست؟ عرض كرد: خير.

    ]

    + محمد جواد کارجو 

    ثواب روزه غدير<\/h1>

    1. روزه ى روز غدير ثوابش برابر با روزه ى عمر دنيا است

    اگر زنده باشد تا زمانى كه دنيا باشد.

    [ العدد القوية: ص 166. بحار: ج 98 ص 302 و 321. وسائل: ج 7 باب 14 ح 4. ]

    2. روزه ى اين روز نزد خداوند متعال با صد حج و صد عمره مقبول و مبرور برابر است.

    [ العدد القوية: ص 166. بحار: ج 98 ص 302 و 321. وسائل: ج 7 باب 14 ح 4. ]

    3. روزه ى اين روز برابر با روزه ى 60 ماه است.

    [ بحار: ح 98 ص 298 و 321 و 322. وسائل: ج 7 باب 14 ح 10.

    الفقيه: ج 2 ص 55 باب 25. اقبال: ص 465 و 466. بحار: ج 97 ص 112. ]

    سلام، ممنون از مسابقه خوبتون، خطبه غديريه، نكات قشنگ زيادي داره و بعضي‌هاش:
    تعيين جانشين پيامبر اعظم،معرفي ثقلين و جايگاه والا و بزرگ آنان و اتحاد و عدم افتراق آن دو ثقل از هم، معرفي كامل و بارز امام علي به عنوان ثقل اصغر و جانشين و حاكم بعد از نبي، اثبات بحث ولايت امام بر جان و مال و نفس مردم و تاكيد بر اين امر،دعا براي پيروان و دستداران امام علي و نفرين بر دشمنان ايشان، اكمال دين در عيد غدير و نيز بيعت گرفتن و بيعت كردن مردم با امام علي عليه السلام به عنوان جانشين نبي اكرم.

    اين هم چند نکته ي ديگه:)



    1.هرگاه در قرآن آمده که "يا ايها الذين امنوا " اولين شخصي که به او خطاب شده علي (ع) است طبق اين بند از خطبه: آيه‏ى رضايتى در قرآن نيست مگر درباره‏ى او و هرگاه خداوند ايمانيان را خطابى نموده ، به او آغاز كرده و آيه‏ى ستايشى نازل نگشته مگر درباره‏ى او و در سوره‏ى " هل أتى على الإنسان " گواهى بر بهشت نداده مگر براى او و آن را در حقّ غير او فرو نياورده و به‏وسيله‏ى آن جز او را نستوده است .
    2.سوره ي والعصر درباره حضرت علي (ع9 نازل شده
    3.هرکس بايد کار و عملش را بر پايه مهر به حضرت علي(ع) قرار دهد و بداند ارزش عمل او به همين است.
    4.هان مردمان! به‏زودى پس از من امامانى خواهند آمد و " شما را به آتش خواهند خواند . آنان در روز رستاخيز ، تنها و بى‏ياور خواهند بود" .هان مردمان! آگاه باشيد كه خداوند و من از آنان بيزاريم . (منظور خلفاي مسلمين است)
    5.سوره ملک آيه 11تا8 درباره دشمنان امامان/که فرشتگان عذاب از جهنميان مي پرسند آيا خدا براي شما هشداردهندي نفرستاد که ار را تکذيب کرديد و گفتيد خدا از شما خبري به ما نداده است
    6.طبق اين قسمت از پايان خطبه (((هان مردمان! برترى‏هاى علىّ‏بن ابى‏طالب نزد خداوند عزّوجلّ - كه در قرآن نازل فرموده - بيش از آن است كه من يك‏باره برشمارم ؛ پس هر كس از مقامات او خبر داد و آن‏ها را شناخت ، او را باور كنيد .))) در قرآن بسياري از ويژگي هاي علي(ع) آمده است و بهتر است بگوييم هرجا خصلت نيکويي بيان شده منظور علي(ع) بوده است.

    سلام

    تا حالا نصفشو مطالعه کردم و اين چند دستگيرم شده:)

    فقط ببخشيد يکم نامفهومه حرفام:)

    خوده شخص پيامبر به برهان قرآن که گفته پيشوايان شما خدا و پيامبر و مومناني هستند که در رکوع زکات ميدهند اشاره کرده است.//////
    در ابتداي خطبه و حمد وستايش گفته شده شب در روز ميپيچد(خدا باعث اين کار است) و روز نشانه ي حق و روشني است
    و در ادامه ي خطبه گفته شده علي(ع) باطل را نابود کرده و شما را از آن باز ميدارد.همانند روز که انسان را از تيرگي///////
    ناباوري به يکي از امامان مثل ناباوري همه ي آن ها و در نتيجه ناباوري تمام دين است/ پس حتي شيعياني که علي(ع) و 4 فرزند يا 6 فرزندش را قبول دارندو بقيه را قبول ندارند پس با قبول داشتن حضرت علي و دين اسلام منافات دارند/////////////
    کسي به جز علي حقايق و باطن قرآن را مشخص نميکند/پس بايد نهج البلاغه را که در اينجا همان باطن قرآن خطاب شده است جدي بگيريم

    بسم رب المهدي عجل الله
    پيامبر اکرم صلي الله بعد از حمد و ثناي خداوند شمردن صفات خدا سراغ اصل مطلب ميروند و با کلماتي صريح و بي پرده و فصيح و آشکار و بي کنايه بدون ترس و ترديد به معرفي جانشين بعد از خودشان مي پردازند .آيه تبليغ و فرمان خدا را تلاوت کرده و ميفرمايند : من کنت مولاه فهذا علي مولاه"
    آيه اکمال دين را تلاوت ميکنند يعني دين اسلام بدون ولايت امامان معصوم کامل نخواهد بودو جامعه اسلامي بدون رهبري امام مصوم روي سعادت را نخواهد ديد.
    بعد فضايل و لياقتهاي امير المومنين را ياد آور ميشوند و هشدار به دشمنان ايشان که مورد غضب خدا قرار خواهند گرفت.و جز مومن مخلص کسي به اميرالمومنين ايمان نمي آورد .
    نکته بعدي در مورد مسئوليت همگاني تبليغ فرمان الهي است که بر حاضرين و پدرها به فرزندان حتي آنهايي که هنوز به دنيا نيامده اند تا روز قيامت واجب است پيام غدير را تبليغ کنند .
    فرمان به بيعت گرفتن همگاني ميدهند تا حجت بر همه آشکار باشد و کسي بعدا ادعا نکند که ما نشنيديم و خبر نداريم . اين تنها بيعت عمومي بود که امت اسلام از هر نژاد و قبيله اي در آن شرکت داشتند پس هر که بهانه آورد و مخالفت کند به کفر و دورويي و دروغگويي خودش اعتراف کرده است.
    خدا را شکر مولايم علي شد./
    پاسخ

    با سلام . لطفاً نوع سيم كارتي كه شارژش را مي خواهيد مشخص كنيد . ( برنده شده ايد )
    + سيد اميرحسين ميرحق جو لنگرودي 
    از ديگر نکته هاي شگفتِ تاريخ غدير، آن است که روز هيجدهم ذي الحجه سال دهم هجرت ـ که روز گماشتن اميرمؤمنان علي عليه السلام به امامت بود ـ با نوروز (روز نخست فروردين) يکي گشت و عيد باستاني عَجَم، با عيد غدير پيوند يافت. اين سخن، از امام صادق عليه السلام رسيده است که: «بي شک، نوروز، همان روزي است که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله براي اميرمؤمنان عليه السلام در غدير خم پيمان گرفت، آن گاه مسلمانان، به ولايت او اعتراف کردند. خوشا به حال آنان که بر آن ولايت پايدار ماندند و واي برآنان که پيمان شکستند». گفتني است که پژوهش هاي دانشمندان، در شناخت هم زماني رخ دادهاي شمسي با روي دادهاي قمري، اين سخن را تأييد مي‌کنند. بدين روي، اهتمام عظيم ايرانيان به نوروز، مي‌تواند يک انگيزه بزرگ مذهبي نيز داشته باشد.
    حضرت خداوند را بر تبليغ خود در موارد مختلف خطبه شاهد گرفتن
    ايشان همچنين مردم را بر تبليغ خود در مواضع مختلف خطبه شاهد گرفتن
    استشهاد به آيات قران
    تاکيد حضرت بر مسئله امامت12امام بعد از خود
    تاکيد حضرت بر عدم تغيير حلال و حرام و تبيين آن توسط امامان
    تفسير بسياري از آيات قرآن به اهل بيت(ع)
    اشاره به منافقين و اقدامات گذشته و آينده آنان مثلا درباره ي خلافت بعضي افراد مي گويند که مردم را به طرف آتش جهنم سوق مي دهد.
    نيمه ي اول خطبه مربوط به اصل مطلب يعني اعلان امامت ائمه (ع) هست و بعد شروع به توضيح درباره ي ان و برخي مطالب ديگر مثل نماز و حج و زکات مي پردازند.
    1. علي پيشواي روشنگر است که خداوند او را در سوره ياسين ياد کرده که: «و دانش هر چيز را در امام روشنگر برشمرده ايم.»
    2.همانا علي و پاکان از فرزندانم از نسل او، يادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن يادگار گران سنگ بزرگ تر. هر يک از اين دو از ديگر همراه خود خبر مي دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند

    نکاتي که نظر من رو جلب کرد همين 2 نکته بود

    ممنونم از اينکه سبب خير شديد
    توفيق نصيب شد تا خطبه غدير رو براي اولين بار مطالعه کنم...تشکر

    + زهرا باركوسرايي 
    به نام خدا
    يكي از صفات بد انسان روحيه تمسخر ديگران است . كه خدا در جاهاي مختلف قرآن از آن نهي كرده است از جمله آيه 11 سوره حجرا : لا يسخر قومٌ مِن قومٍ ... نبايد گروهي از شما گروه ديگر را مسخره كند ...
    + ارين محقق 
    هان مردمان !او را برتر دانيد، که خداوند او را برگزيده و پيشواي او پذيريد
    که خداوند او را برپا کرده است.هان مردمان!او از سوي خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را ‌نپذيرد و او را نمي امرزد.اين است روش قطعي خداوند درباره ناسازگار علي و هر اينه او را به عذاب دردناک وايدار کيفر ‌کند.از مخالفت او بهراسيد و گرنه در اتشي درخواهيد شد که اتش گيري ان مرد مانند و سنگ،که براي حق ستيزان امده شده است

    سلام. خوب هستيد.عيد غدير خم رو به شما و خانواده محترمتون تبريک ميگم.دوست خوبم بيابه نيت 5 تن 5 بار صلولت بفرستيم و خداوند رو قسم بديم به اين روز عزيز که عيدي ما رو تعجيل در ظهور آقا و سرورمون اما زمان قرار بده و باران رحمتشو بر ما بباراند .(الهي آمين)

    + طاهره زاده ناظر 
    1-موضوع خلافت اميرالمومنين عليه السلام همچون ساير احکام دين مستند به وحي الهي مي باشد و رسول خدا موظف بود آن را به مردم ابلاغ نمايد.2-بعد از اينکه مشخص گرديد حکم ولايت مانند ساير احکام الهي با وحي ابلاغ مي شود پس همانند ساير احکام الهي از روز ازل در پيشگاه باري تعالي مشخص بوده است ولي بايد در زمان خودش براي مردم بيان مي شده است
    به نظرم نظرات رو تاييد نکنيد بهتره
    اينطوري عادلانه تر و بهتره
    شايد از نظر چند نفر يه جاي خطبه جالب تر باشه حالا چون نفر اولي اينو نوشته نفر بعدي نبايد واسش جالب و قابل برداشت باشه؟
    حالا اومديم يه نفر رفت و کل خطبه رو خوند بعد يه جاي قابل برداشتشو پيدا کرد بعد که اومد نظر بده ببينه يکي ديگه قبلا اونو نوشته بايد نا اميد شه ول کنه بره؟
    پس نظرات رو تاييد نکنيد تا هر کي هرجا که واقعا واسش جالب رو بنويسه
    يا علي
    پاسخ

    به نام خدا . سلام عليكم . چشم !
       1   2      >