جهنم و طبقات آن ( بخش دوم ) - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جهنم و طبقات آن ( بخش دوم )

بسمِ الله الرّحمن الرّحیم

چون امکان ارسال مطالب این مقاله در یک صفحه ممکن نبود ، آن را در دو بخش آوره ام

این بخش دوم است لطفاً هر دو بخش را بخوانید و نظر هم یادتان نرود

 

                درک پنجم « هاویه »است : وَاَمّا مَنْ خَفَّتْ موازینُهُ ، فَاُمُّهُ هاویه ، وَما اَدْراکَ ماهِیه ، نارٌ حامِیه (17)

   یعنی: امّا آن کسی که ترازوی (عمل) او سبک باشد ، پناهگاهش هاویه است و تو چه می‎دانی هاویه چیست ؟ آتشی است داغ و سوزان

     در قرآن کریم در یک مورد از دوزخ به عنوان « هاویه » یاد شده است در صفحة 571 مفردات راغب ، علت نام گذاری این طبقه به هاویه ، به این صورت بیان شده است : “ این واژه در اصل از ماده « هُویّ » به معنای افتادن و سقوط کردن از بلندی به پستی است ؛ هوای نفس را به این جهت هوی گفته‎اند که صاحبش را در دنیا به پستیها می‎کشاند و در آخرت او را در هاویه می ‎اندازد از

امام صادق ( علیه السلام ) و ایشان از رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل کرده است : کسانی که در هاویه می‎افتند به اندازة پیمودن هفتاد « خریف » راه ، در عمق هاویه سقوط می‎کنند هرگاه به انتهای هاویه رسیدند ، هاویه فوران می‎کند وآنان را به اندازه 70 خریف به طرف بالا می‎راند ، پس از رسیدن به بالای هاویه ، باز به طرف پایین سقوط می‎کنند واهل هاویه همینطور برای ابد عذاب می‎شوند . 181)

درک ششمِ دوزخ « سعیر » است . در قرآن کریم درمورد تقسیم بندی مردم ، درروز قیامت ، به این آیه برمی‎خوریم :         

« فَریقٌ فِی الْجَنَّهِ وَ فَریقٌ فِی السَّعیر » (19)

 یعنی : گروهی در بهشت و گروهی در سعیر خواهند بود

      واژه « سعیر » 16 بار و به صورت جمع ( سُعُر ) 2 بار در قرآن کریم آمده است . این واژه که در اصل از سَعْر ( بر وزن فقر ، به معنای برافروختن آتش ) گرفته شده ، به معنای آتش شعله ور آمده است ، لذا سعیر به معنای آتش سوزان و ملتهب است .

      در سعیر سیصد چادر آتشین بر پا شده است ودر هر چادری سیصد قصر آتشین است ، ودر هر قصری سیصد اتاق آتشین است ، ودرهر اطاق ، سیصد گونه از انواع عذابهای آتشین ، که در آنها مارها و عقربهای آتشین و غل های جامعة (20)آتشین وزنجیرهای آتشین است ، و این است معنای گفتة خداوند متعال که می‎فرماید :

« اِنَا اَعْتَدْنا لِلْکافِرینَ سَلاسِلَ وَ اَغْلالاً وَ سَعیراً » (21)

     یعنی : ما برای کافران سلسله‎ها وزنجیرها وغلها وآتش سعیررا مهیا کرده‎ایم

       درک هفتم دوزخ « جهنم » است . از جهنم می‎توان به معروفترین اسم برای کانون قهر و غضب الهی یاد کرد . « جهنم » از یک طرف نامی کلی و عمومی برای همة طبقات دوزخ است و از طرف دیگر نام مخصوص یکی از طبقات آن می‎باشد .

     « فلق » در جهنم است ؛ و« فلق » چاهی است که وقتی سر آن را برمی‎دارند ، آتش آن به شدت شعله‎ور می‎شود و فوران می‎کند ، این طبقه از بدترین طبقات دوزخ است و « صَعودا » نام کوهی است که در میان جهنم واقع شده ، وجنس آن از مس است ، و « اَثاما » رودخانه‎ای از مس گداخته شده است که دراطراف آن کوه ، جریان دارد ، و این مکان از بدترین جاهای این طبقه است و             .

 

و عذاب آن از همه عذابها شدیدتر است . (22)

       شاید یکی از دلایلی که «جهنم » بیش از اسامی دیگر دوزخ ، در بین مسلمانان مشهور است ، این گفتار پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) باشد که فرمود : “درک هفتم دوزخ ، جهنم است که محل عاصیان امت من می‎باشد” (23)

     کلمه جهنم 77 بار در قرآن کریم تکرار شده است ، مثلاً در این آیه : « وَاِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ اَجْمَعین » (24) یعنی : جهنم میعاد گاه همه آنهاست

    نقل است که بر سر در هفتم ( یعنی جهنم ) سه جمله نوشته‎اند : از نفس خود حسابرسی کنید ، پیش از آنکه به حساب شما رسیدگی کنند و خود را ملامت و توبیخ کنید ، پیش از آنکه ملامت و توبیخ شوید و خداوند عزوجل را بخوانید پیش از آنکه بر او وارد شوید و دیگر قدرت و امکان خواندن اورا نداشته باشید . (25)

خداوند ما و شما را از عذابهای جهنم حفظ فرماید : ربّنا ءاتنا فِی الّنیا حسنة و فِی الْآخیرةِ حَسَنةً وَ قِنا عذابَ النّار (26 )

پاورقیها

 

  17- سورة القارعه ـ آیات 8 تا 11

18- شیخ صدوق ، محمد ابن علی     خصال ، ترجمة مدرس گیلانی ، سازمان انتشارات جاویدان ، صفحة 297 

19- سوره شوری ، آیه 7

20- غل جامعه غلی است که بر گردن نهند و زنجیرهایی را که به دست بسته شده است با آن متصل کنند . واز این جهت ان را جامعه گویند .       

21- سوره انسان ـ آیه 5

22- .بحار الانوار ـ جلد 8 ، صفحة 285

23-عابدی ، غلامحسن ـ چند داستان آموزنده و معراج پیامبر ( ص ) ، انتشارات دار النشر اسلام ، قم ، پائیز 1374 ، صفحة 16

 




تاریخ : چهارشنبه 90/12/24 | 5:3 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی