« تبرّج وبلاگی » یعنی چه ! - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

« تبرّج وبلاگی » یعنی چه !

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با سلام 

افسران - زن مسلمان ما اینجور است...

این هم « تبرّج » است ؟!

در این پست می‌خواهم با یاری خدا مطلب مهمی را گوشزد کنم ( مخصوصاً برای پارسی‌بلاگهای پاک و با صفا ) پس خواهش می‌کنم با دقت آن را مطالعه فرموده و این حقیر را از نکته نظرات سازنده خود، بهره مند بفرمایید . یا حق

با مراجعه به بخش نظرات برخی پست‌ها که متعلّق به خانمهای مبلاگ نویس متعهّد پارسی نامه بود مشاهده کردم که در معدودی از این بخشها نظر دهنده‌ها با کلماتی که شایسته نیست ( حداقل شایسته پارسی بلاگی‌ها نیست ! ) خیلی رله ! و خودمانی نظر نوشته‌اند و جواب دهنده هم همینطور جواب داده و یادش نبوده که سایرین هم می توانند این نظرات را بخوانند ( و گاهی همین موضوع باعث شده نظر دهنده مذکر هم با همین الفاظ نظر نوشته !! )**>

 

حتماً کلمة « تبرّج » به گوشتان خورده . مخصوصاً آنهایی که زیاد قرآن می‌خوانند حتماً آیة 33 سوره رحزاب را در ذهن مبارک خود دارند : خدا در قرآن به زنان پیامبراکرم ( صلّی الله علیه و آله ) می‌فرماید : « وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ ... »

یعنی : در خانه‌های خود قرار گیرید و همچون دوران جاهلیّت نخستین ، با خودآرایی ( و با آشکار کردن زینت‌های خود ـ در بین مردم ـ ) ظاهر نشوید ...

من نمی‌خواهم در باره پدیده بی حجابی و بدحجابی بحث کنم و اینکه در مملکتی که به اسم امام زمان بوده و با حکومت شیعی اداره می‌شود چگونه برخی از زنان به خودنمایی و تظاهر به بد حجابی می‌پردازند ؛ نمی‌خواهم از گذاشتن عکس و فیلم و مطالب برانگیزاننده در برخی وبلاگها شکایت کنم ؛ نمی‌خواهم بگویم طبق آمار بیشترین جستجو در گوگل در رابطه با چه چیزهایی است ...

مخاطب من اینبار انسانهای باارزش و مقیّد هستند !!

تبرّج از نظر لغوی یعنی : یعنی اظهار کردن ، نشان دادن . به « برج » برای این برج می‌گویند که یک سرو گردن از بقیه خانه ها بلند تر است و دیده می‌شود !! « تبرّج » یعنی کاری کنی که دیده شوی !!

بحث ما در « دیده شدن » است حال این « دیده شدن » می‌تواند با « خود را در دید قرار دادن » یا « در دید قرار گرفتن » ( که با هم فرق دارند ) باشد .  

« زینت » هم در مورد زنان بسیار گسترده است

در قرآن کریم ( آیه 32 سوره احزاب ) می‌خوانیم :

ای همسران پیامبر ( صلّی الله علیه و آله ) شما مثل یکی از زنهای عادی نیستید . اگر تقوا پیشه‌اید پس به نرمی و کرشمه سخن نگویید تا ( مبادا ) آن کسی که در دلش بیماری است طمعی پیدا کند و نیکو و شایسته سخن بگویید .

 چند نتیجه :

1- زنها در رعایت مسائل با هم فرقهایی دارند ( زنان مقیّد متدیّن بیش از زنان متدیّن باید رعایت کنند ! )

2- لحن قول در زنان خود نوعی زینت است .

3- تقوا در زنان حتی به بحث چگونه صحبت کردنشان هم ربط پیدا می کند !

4- حالات مخاطب در تصمیم زن تأثیر دارد ! ( کافی نیست که زنی بگوید من قصد خاصی نداشتم ! )

5- نباید هیچ چیز زن تحریک کننده باشد ! ( حالا ظاهر ، صدا ، نوشته ، نظر نوشتن برای دیگران ، به نظر دیگران جواب دادن و ... !! )

6- هم باید محتوا خوب باشد هم شیوه سالم باشد !

توضیح تکمیلی :

البته این مورد بسیار بسیار اندک و انگشت شمار بود ولی چون احساس کردم خود صاحبان وبلاگ حواسشان نیست این مطلب را نوشتم

آری با کلمات محبت آمیز با مخاطب همجنس صحبت کردن گناه نیست ( و اصلاً باعث قوّت و استحکام دوستی می‌شد ) اما راستی ما از کجا می دانیم که فلان آجی ! ( مخفف آبجی ! ) واقعاً آجی است ؟! شاید گرگی باشد در لباس آجی !! مگر خود خانمها نمی‌توانند وبلاگی راه اندازی کنند و در آن از اسم مردانه بهره ببرند و مطالب و عکسهای مردانه قرار دهند ؟!

شما وقتی وارد یک وبلاگ می‌شوید صدای طرف مقابل را که نمی‌بینید ؛ می‌بینید ؟! ( منظورم این است که فقط خطش را می بینید و خط می‌تواند از طرف هرکسی نوشته شده باشد )

بابا شما دیگه خیلی سختگیر هستید !!

بله راه بهشت سخت است ! بهشت را به بها بدهند و ...

من فکر می کنم در میان نامحرمان شوخی صوتی و یا لفظی و یا نوشته‌ای دو نفر زن ، از مصادیق تبرّج است .

راه حل : خانمها نظرات خودمانیشان را به صورت خصوصی برای هم بفرستند . ( همانطوری که بسیار از وبلاگ نویسان خانم پارسی بلاک رعایت می‌کنند ) از بکار بردن کلماتی که شوخی محسوب می‌شود ( در معرض دیدآقایان ) بپرهیزند .

آقایان هم با دقّت و رعایت تقوا برای پستهای متعلّق به خانمها نظر بنویسند !

یادمان باشد کاری کنیم که فرهنگ مخاطب شناسی در ما و دوستانمان تقویت شود . آنوقت هم خدا راضی خواهد بود هم امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه ) هم شما و هم دوستانتان

یا حق

 




تاریخ : شنبه 91/12/5 | 11:40 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی