من یک معلّمم ! - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

من یک معلّمم !

بسم الله الرّحمن الرّحیم

http://s1.picofile.com/file/7895532896/%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%84%D9%85.gif

من یک معلّم دوره راهنمایی هستم . یکی از برنامه‌هایی که برای معلمها در هر سال پیش می‌آید « انتخاب جا » است . قبل از شروع سال تحصیلی معلمهای هر گروه ( مثل ادبیات و یا علوم و ... ) طی نشستی به ترتیب اولویت ( بنا بر امتیازاتی که دارند ) مدارسی را که می خواهند در آن تدریس کنند را انتخاب می کنند . هر معلم 24 ساعت درس مورد تدریس خود را به قول معروف بر می‌دارد .

پس از اجرای طرح کلاس « ششم » در کشور ، چون یک پایه از دوره راهنمایی کم شد ( بجای اول و دوم و سوم راهنمایی در سال گذشته فقط دوم و سوم راهنمایی داشتیم و امسال فقط اول و سوم داریم و سال بعد فقط اول و دوم خواهیم داشت ) میزان ساعات موجود برای تدریس در دوره راهنمایی بیش از یک سوم تقلیل پیدا کرد ( به بسیاری از معلمها ، ساعتی برای تدریس نرسید )

البته این عده با حضور در برخی مدارس به عنوان « همکاری با مدیر » ( و صریح‌تر بگوییم : بیکاری رسمی ) حقوقشان را تمام و کمال دریافت کردند .

با آنکه از طرف دبیران گروه‌های مختلف پیشنهاد شد ساعات موجود بین همه به طور مساوی تقسیم شود امّا مسئولین وزارت آموزش و پرورش نپذیرفتند !!

امّا به زعم این حقیر که البته از امتیاز خوبی برخوردار بوده و جزء نفرات اول انتخاب جا هستم و به من خیلی راحت برای تدریس ، ساعت می‌رسد فواید سرشکن کردن ساعات تدریس موجود بین همه معلمها به شرح زیر است :
1- عدالت اجرا شده و همه بالسّویه تدریس می کنند

2- همکاران کم سابقه که به انان تدریس نمی‌رسد بعد از این سه سالی که در مدارس راهنمایی دو پایه برای تدریس وجود دارد به خاطر درس ندادن توانایی های تدریس را از دست می‌دهند و یا این تونایی در آنان بشدّت تقلیل می‌یابد

3- آموزش و پرورش « چه ضرری از تقسیم تدریس بالسّویه بین معلمهای یک گروه » می کند که با آن مخالف است ؟!

4- بین کسانی که با تدریس 24 ساعت در هفته و کسانی که بدون تدریس ( و دیدن سختی ) حقوق می گیرند نوعی بدبینی و جبهه گیری ایجاد می‌شود و جوّ همکاری از بین می‌رود

5- کسانی که در مدت این سه سال با راحتی و بدون تدریس حقوق گرفته‌اند ، پس از سه سال ( که باز دروه راهنمایی که با اسم جدید به دبیرستان تغییر نام داده سه پایه می‌شود ) نوعی ناراحتی پیدا می کنند ( چون به راحتی عادت کرده بودند ) . این در فرایند تدریس تأثیر منفی می‌گذارد

6- فرایند تدریس کند شده و همکاران از « بروز بودن » عقب می‌افتند . چرا که در طی سه سال فن آوری پیرفت بسیار زیادی کرده و بالتّبع دانش آموزان نیز از پیشرفت فکری مبرّی نخواهند بود و در نتیجه معلمانی که تدریس نداشته‌اند و از این حرکت رو بجلو کمتر بهره‌مند شده‌اند از دانش‌آموزان عقب می افتند و نوعی اختلال در امر تدریس پیش می‌آید .

7-دبیرانی که دارای سابقه‌های 25 سال به بالا هستند و اولویت اول برای انتخاب جا با آنان است به خاطر سن و سالشان مقداری در تدریس خسته هستند و با اجرای این طرح این گروه 20 ساعت درس می دهند ( و گروه های بعدی 24 ساعت ) امّا تازه نفسها و کسانی که سابقه کمتر از هفت هشت سال دارند ، با وجود انرژی و انگیزه زیاد از ندریس وامی‌مانند !

 این فرایند پس از سه سال در دبیرستان ( ب ) خواهد بود یعنی دو سال بعد اول دبیرستان( ب) نخواهیم داشت و ...

مسئولین محترم خوب است کمی‌بیشتر در مدارس حاضر شوید و دردها را از نزدیک لمس کنید و در پشت میزهای وزارت خانه‌ها و ... برای مدرسه تصمیم نتراشید.  با تشکر

 

 




تاریخ : جمعه 92/5/25 | 3:51 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی