زن ، « بودن » یا« نبودن او » مسئله این است ! - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زن ، « بودن » یا« نبودن او » مسئله این است !

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلامٌ علیکم

با تشکر از یک از کاربران محترم که این حقیر را لایق دانستند و سئوالی از این حقیر پرسیدند و فکر کردند شاید من بتوانم جواب سئوالشان را طوری که قانع شوند بدهم ؛ نوشته زیر تقدیم می گردد .

سئوال : در مورد نقش آفرینی زن  در جامعه ؛ آیا حضور زن در جامعه باید عین حضور مرد در جامعه باشه ( تفاوت جنسیت در تفاوت حقوق اجتماعی و عملکرد فرد در جامعه اثر نداره ؟ ) و این در راستای آزادیه و غیر این دیکتاتوری یا حق داریم بخاطر مصالح جامعه بین جنسیت ها تفاوت بذاریم مثلا بگیم زنان حق رفتن به باشگاه فوتبال رو ندارند و  ...

نظر من : چند سئوال و نکته ( نتیجه گیری با خوانندگان )

1- سئوال اول : آیا در آفرینش زن و مرد تفاوتهایی وجود ندارد ؟ مثلاً  آیا « محبّت » ، « احساس » و ... در زن و مرد یکی است ؟ ؛ « زور بازو » « استقامت » « تحمّل » و ... چه ؟

2- آیا این عین « عقل » نیست که از هر کس به اندازه توانایی‌هایش توقع داشته باشیم و حقوق او هم بر مبنای همین توانایی‌ها باشد ؟ در یک خانه نقش پدر مساوی با پسرش است ؟! سن و سال را در نظر نمی‌گیریم ؟ ( حتّی نقش یک پدربزرگ و نوه جوانش با هم فرق دارند ! )

3- کسانی که مخالف حضور زنان در مثلاً مجامع خاصّی از جمله سالن کشتی و فوتبال و ... هستند به خاطر خودخواهی هایشان و اینکه مردها را برتر می دانند این اعتقاد را پیدا کرده اند ؟!

4- اگر اجازه ندادن به زنان برای حضور در مجامع خاصّی دیکتاتوری است ، از آنطرف آیا حق مردها نیست بروند در استخر زنان و واترپلوی آنان را نگاه کنند !؟ ... اینجا اگر به مردها بگوییم نروند آیا آزادیشان را محدود نکرده ایم !؟ ( اگر هم بگوییم بروند آیا فرهنگ ما اجازه می دهد ؟! ... عقل چه می گوید ؟! )

5- چه کسی باید این بایدها و نبایدها را تعریف کند و حدودش را مشخّص نماید ، غربی‌ها ؟! ... بله آنجا درب سالن کشتی خانمها برای آقایان بسته نیست هر کسی هم هرجور می خواهد فیلم برداری می کند . آنجا لجام « گسیختگی فرهنگی » بیداد می کند . آنها موافق فرهنگ خودشان نیستند بلکه از بس در منجلاب افتاده اند راه به انحطاط کشیدن ما را هم « آلوده به فرهنگ خودشان کردن ما  » می‌دانند . از سئوالات و شبهه‌هایی اینچنینی شروع می کنند که به ظاهر قشنگ است و جای تأمل داد . سئوال جالبی است برای جوانان ما : « چه ضرری دارد زنان بروند استادیوم فوتبال ؟! ... خوب حجابشان را رعایت می کنند ! »  ... امّا ماجرا به همینجا ختم نمی شود به این مرحله راضی نمی‌شوند .. سئوالات دیگری در راه خواهند بود ! این است که قرآن می فرماید : « لاتتبعوا خطوات الشّیطان » از گامهای شیطان پیروی نکنید ( چون با زینت دادن مسائل برای انسان او را جلو می برد ... جلو می برد تا جایی که مبتلا به گناهان بزرگ می کند .

امّا دیدگاه اسلام : زن می تواند با توجه به نیازهای حقیقی خود و توانایی‌های ذاتی خود در اجتماع فعالیت کند ( اصولاً حق اوست ) و مرد هم با همین معیار در جامعه فعالیت می کند . اختلاف در آفرینش زن و مرد از عجایب و شگفتیهای خلقت و نشان دهنده عظمت خالق است  ؛ خودِ خالقِ زن و مرد با توجه به محبّتی که به بندگانش دارد این وظایف و حقوق را برای انان در نظر گرفته و امروزه فقهای ما که دین شناسند اگر در جایی شک کنیم که فلان جا و بهمان جا چطور ؟! ( و برایمان امر مشتبه شود که از وظایف و حقوق ما اینجا « هست » یا « نیست » ) ما را راهنمایی می کنند .

یک نکته قابل توجه :‌ این شعار اسلام است : « نه افراط نه تفریط بلکه حدّ متعارف » ( وسط )  ؛ از دو سمت بام نمی افتیم پائین ! اسلام نمی گوید زن گوشه اتاقش بنشیند و بپوسد و نمی‌گوید با هروضعی و هرکجا که دلش خواست برود . بلکه توانایی‌های او را در نظر گرفته کسانی که با لفظ « آزادی » جلو می‌آیند بویی از مفهوم آن نبرده اند و آن را عَلَم کرده اند تا به هوسها و شهوات بی حد و حصرشان برسند .

و آخر دَعَوانا ان الحمدُ لِلّه ربّ العالمین  




تاریخ : دوشنبه 92/5/28 | 9:34 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی