قلب داران ! ( آداب نماز ) - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قلب داران ! ( آداب نماز )

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الّسلام علیکم یا عبادَ الله الصّالحین

 

http://s3.picofile.com/file/7966705799/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2_%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D9%87.jpg

به ادامه بحث‌های گذشته این حقیر در باره آداب نماز توجه فرمایید ( از وبلاگ دیگرم که آن را حذف کرده ام اینجا می گذارم )
یقیناً کسانی که دارای « قلب » هستند « سمعشان » را برمی‌دارند و این کوچه به ان کوچه ، این کو به آن کو و ... به دنبال گم شده خویش می گردند و گمشده‌شان هرچیزی است که بوی یار دهد و یک یار بیش در هستی نیست : که یکی هست و هیچ نیست جز او / وحده‌ لا اله الّا هو »
اینان چشم دل باز می کنند و « جان » می‌بینند و « آن چیزی که فراتر از عقل عمومی است ! » آن را می بینند ( که صد البته نادیدنی است )

نمی خواهم لفّاظی کنم امّا چه کنم که « عنان قلم » از کف می رود و نوشته منحرف می‌شود که : « بی دل از بی نشان چه گوید باز » ... ادعای بزرگی است اگر بگویم « ما عاشقان مست دل از دست داده ایم ! » و از زبان ما که چه عرض کنم ! از سر ... از عمر ما نیز بزرگ تر است ؛ امّا محبوب چنان مهربان است که حتّی این دروغ را هم با دید اغماض می نگرد ( مانند همه دروغ هایی که می گوییم؛ یکیش : ایّاکَ نعبُدَ و ایّاکَ نستعین » است ! )

از آداب نماز « محیّا شدن » است . و تصمیم بر خروج از بیت نفس برای رسیدن به لقاء معشوق !

تا در منزل نفس نشسته ایم ، مسافر بلکه مهاجر محسوب نمی شویم . عمری ( برخی از همین نماز خوانان ) در جوف بیت نفس به طواف « خود و خودیت و منیّت » مشغولند و خود را لبّیک گوی ندای « و اذّن فی النّاس الی یوم الحجّ الاکبر » می دانند ! ) و در اصل مصداق این آیه شریفه‌‌‌‌ شده اند که : « قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالأَخْسرِینَ أَعْمَلاً ؛ الَّذِینَ ضلَّ سعْیهُمْ فی الحَْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحْسبُونَ أَنهُمْ یحْسِنُونَ صنْعاً ( 103 و 104 کهف ) بگو باخبرتان کنم چه کسانی زیانکارترین افراد از نظر عمل هستند ؟! کسانی که تلاششان در زندگی دنیا گم شد در حالی که انان فکر می کنند چه اعمال خوبی انجام داده اند ( قریب به این مضمون )

« سعی » به نوعی حرکت تند ( مانند دویدن ) گویند . ( سعی بین صفا و مروه که شنیده اید ؟ ) طرف بدو بدو می رود مسجد و نماز می خواند امّا هنوز نمی داند که این نماز آدابی هم دارد . چنین فردی که در جهل مرکب خواهد ماند کی به اسرار آن خواهد رسید ؟

« تهــِّه » ( با ضمه ی ) محیا شدن بسیار مهم است . و چقدر فرق است بین کسی که مهیّا می‌شود که شروع به یادگیری آداب نملز کند و کسی که آداب را فرا گرفته و محیّای شروع سفر و هجرت است .

خدا یا ما را از نمازگزاران قرار بده . الی امین 




تاریخ : پنج شنبه 92/7/18 | 8:18 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی