نقد یک جوابیه - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد یک جوابیه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

http://noandish.com/files/fa/news/1393/11/8/17753_705.jpg

 

 

در روزهای اخیر خبری عجیب و به قول برخی سایتها « جالب در نوع خودش ! » خیلی ها را به تجّب وا داشت . شاید شما هم یکی از آن « خیلی ها » باشید! برخی از تیترهای مربوط به خبر : « خواننده زنی که مجوز گرفت » « تابو شکست ! » « رونمایی از آلبوم موسیقی یک زن در تهران » و ...

ارشاد اسلامی هم جوابیه ای به اعتراض کسانی که درد دین دارند داد و خواست خودش را تبرئه کند : برخی از جمله های این جوابیه آورده می شود و توضیحی در باره آن داده خواهد شد ضمن دعوت از دوستان اندیشمند در خصوص خواندن آن ، تقاضا دارم مرا از نظراتشان در این باره بهره مند بفرمایند

در جوابه ارشاد می خوانیم « آلبوم " تو را ای کهن بوم دوستت دارم "در واقع آلبوم هم خوانی با صدای استاد محسن کرامتی ،  استاد برجسته ی آواز و ردیف دان موسیقی دستگاهی ایران ، از هنرمندان خوشنام ومتعهد موسیقی ایران و خانم نوشین طافی می باشد » سئوال : یعنی کلاً   این خانم در این آلبوم اصلاً تک خوانی نکرده ؟ ... آنوقت چه معنی دارد عکس این خانم زینت بخش جلد این آلبوم باشد !؟ ... چرا سایر خانمهایی که در این کار فاخر هم خوانی کرده اند از قلم افتاده و فقط نام نوشین طلافی را می بینیم !

ارشاد محترم اسلامی اگر قرائت خود از کلمه « متعهد » را قدری باز کنند هم مورد امتنان  خواهد بودآواز خوانی با شرکت یک زن، نشان از تعهد به کدام دین و آئین دارد !؟

د جوابیه می خوانیم : «این اثر در قالب موسیقی سنتی با اشعار وموسیقی وزین بوده که در شوراهای شعر و موسیقی دفتر که متشکل از اساتید و نخبگان متعهد و ارزشی انقلاب اسلامی هستند بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است» به قول یکی از دوستان مثل اینکه دارند ما را تست می کنند ! ... اول برایمان لالایی خواندند ( در تلویزیون با تیتراژ سریال مختار نامه ) بعد هم از "کهن بوم و بر" حرف زدند ، ان شاء الله اگر قدری دندان روی جگر بگذاریم نوبت " آی نگار نازنین" هم می رسد !! (1)

عزیزان سکان دار موسیقی متعهد کشور در ادامه نوشته اند « بر اساس ضوابط موجود که ازبدو تاسیس دفتر موسیقی تا کنون به آن عمل شده است هیچ گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم خوانی زن ومرد دارند ، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای این گونه آثار نیز صادر می گردد . لذا اثر مذکور به دفعات در واحد تطبیق بررسی شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات مورد نظر دفتر موسیقی ، نمونه نهایی با رعایت کلیه ضوابط ومقررات ، به درستی وصحت  اجازه انتشار دریافت کرده است » که باز باید پرسید چطور متوجه تک خوانی زن در این اثر نشده اند !؟ ... خود صاحبان اثر مقرّند به تک خوانی زن !!

و در انتها : « عموماً پس از انتشار آثار نیز کارشناسان واحد تطبیق مجدداً بررسی های تطبیقی را انجام خواهند داد و در صورت عدم تطبیق با نمونه صوتی ثبت شده در دفتر برخوردهای قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت . این دفتر مجدداً بر این نکته تأکید می کند که تا کنون هیچگونه مجوز تک خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی یا اجرای صحنه ای ، مگر در موارد کنسرت ویژه بانوان صادر نکرده است . » راستی اگر این اعزاء ارشاد اسلامی را اصطلاحاً دور زده باشند و در آنچه به ارشاد ارائه کرده باشند و آنچه بیرون داده باشند فرق باشد چه !؟ ...اگر تک خوانی زن نبوده چرا اینهمه اعتراض !؟  در صورت عدم تطبیق آنچه منتشر شده با انگه به عنوان مستند به ارشاد داده اند ، چه کسی می تواند آنچه بین مردم منتشر شده را جمع کند !؟

قبل از انجام یک عمل که می تواند شائبه هایی داشته باشد بهتر نیست تبعات آن کاملاً سنجیده شود ؟ این حق مسلم مردم شهید داده است که از آرمانهای نظام مقدس خود پاسداری کنند . مراسم رونمایی از این آلبوم آنهم در روزهایی که منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است جای یک علامت تعجّب گنده را خالی می کند !

و صد البته هنوز وقت هست تا مقصران این پروسه پنج ساله ( به گفته دست اندرکاران آن ) از مردم متدین و شهیدپرور عذرخواهی کنند و ان شاء الله از  این نوع هتک حرمت به خون شهدای ما دوباره تکرار نشود ؟

پاورقی :

1- می گویند دزدی داشت قفل مغازه ای را در نیمه شب با اره آهنی می برید ؛ گزمه ای از او پرسید چه می کنی !؟ دزد با آرامش تمام گفت دارم آهنگ می زنم ! .. گزمه پرسید پس صدایش کو !؟ دزد گفت اگر جناب سرکار عالی اجازه دهند فردا صبح بلند می شود !!

 




تاریخ : یکشنبه 93/11/12 | 10:39 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی