چند نکته در یک پیام و یک نماز میّت - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چند نکته در یک پیام و یک نماز میّت

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با سلام

وقتی در متن پیام مقام معظم رهبری و کلماتی که در فراز آخر نماز بر پیکر حجة  الاسلام و المسلمین مرحوم هاشمی بیان کردند دقیق می‌شویم مطالبی به دست می آید که قابل تأمل است . به نظر این حقیر شخصیت عظیمی مانند مقام معظم رهبری همینطوری نمی‌نشینند یه چیزی بنویسند و تسلیتی عرض کنند و یا نمازکی بخوانند !! ... انتخاب کلمات توسط ایشان دقیق و دارای پیام خاصّی برای همه مخصوصاً خواص است :  

 

 

 

1- در پیام تسلیتشان از مرحوم هاشمی به عنوان حجة الاسلام و المسلمین یاد کردند در حالی که سالهاست ایشان را به عنوان آیت الله می شناسند! ( حتّی در پیامی که از دفتر ایشان برای مراسم یادبود مرحوم هاشمی داده شد همین تعبیر وجود داشت ) و این می‌تواند پیامهایی داشته باشد ( حتماً عزیزان فرهیخته به تفاوت معنایی این دو عبارت واقف هستند )

2- در قسمتی از پیام تسلیت می‌خوانیم : ... چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید ... نفرمود در همه برهه‌ها ... شاید منظورشان این بود که در برخی برهه‌ها راهشان مشترک نبوده !
3-
در قسمتی از پیام تسلیت می‌خوانیم : « ... و وسوسه‌ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند ... »  « وسوسه » یعنی درگوشی صحبت کردن ! ... گویا اشاره‌ی واضحتری در انتقاد از برخی اطرافیان آن مرحوم پیدا نکردند . و این نشان می دهد که بعضی از همنشینان مرحوم هاشمی به اختلافات مورد اشاره دامن می زدند !!

4- در ادامه این فراز می‌خوانیم :  « ... نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. ... » و نفرمود علاقه من به ایشان !!( فتبصّر ! )

5- در قسمتی از پیام تسلیت می‌خوانیم : « ...  اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند ... » حرف اینجاست که در امور فقهی می توان اجتهاد داشت ( به فرض آیت الله بودن ! ) امّا سئوال اینجاست که آیا در امور سیاسی آن هم با وجود ولی فقیه می توان اجتهاد داشت!؟  و تازه :  به اجتهاد خود عمل کرد !!؟ 

در نمازی که بر ایشان خواندند هم چند چیز آدم را به فکر وادار می کند :
1- برخلاف دعایی  که عرفاً در نماز میّت مستحب است بخوانند؛ یعنی : اللهمّ انّا لانعلمُ منه الّا خیراً ( یعنی خدا یا ما جز خوبی از او ندیدیم ) آقا در نماز میّت برخلاف نمازهای قبلیی که خوانده بودند این عبارت را نفرمودند !
2- این فراز : « اللهمّ انّکَ انتَ قبضتَ روحه و انتَ غنیٌّ عن عذابه و هو محتاجٌ الی رحمتک » خدایا همانا تو روحش را قبض کردی در حالی که تو از عذابش بی نیازی و او به رحمت تو نیازمند است ... اگرچه برای همه می شود این دعا را کرد ولی چرا در نماز میّت، آنهم برای هاشمی رفسنجانی !؟
3- و یا این فراز « اللّهمّ انّه لایجیره و لایجیرنا منک احدٌ » یعنی : خدایا همانا کسی نمی تواند در مقابل تو او و ما را پناه دهد ( و اگر بخواهی عذاب کنی نجات دهد !! )
و « لایجدُ و لانجدُ منک ملتحداَ » ( و نمی یابد و نمی‌یابیم جز تو پناهگاهی )
و « لاتذکرهُ و لاتذکُرنا بخطایانا ! » ( خطاهای او و خطاهای ما را فراموش کن ! )
و « اللهمّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلمُ منه و منّا » یعنی ( خدایا بیامرز و رحم کن و بگذر از آنچه از او می دانی و از ما می دانی ! )

4- الهی عفوکَ ... 9 بار

در انتهای این مبحث ما هم مانند ولی امرمان  برای مرحوم هاشمی رفسنجانی از صمیم قلب غفران ورحمت و عفو الهیرا تمنا می‌کنیم

 اللهمّ عفوک

 




تاریخ : چهارشنبه 95/10/22 | 5:23 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی