اسفند 94 - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرآن تغییر نکرده !

بسم الله الرّحمن الرّحیم

دانش آموزی از من پرسید از کجا بدانیم قرآن بعد از 14 قرن تغییر نکرده است !؟

 

http://www.quran.porsemani.ir/sites/quran.porsemani.ir/files/qoran._1.jpg

در جواب او و برخی دیگر از دوستانی که برایشان این سئوال مطرح است این نوشته تقدیم می‌َشود : 

1- سئوال کننده اگر مسلمان است (1) و به وجود خدا و رسالت پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه و آله ) اعتقاد دارد، یقیناً به اینکه قرآن را خدا فرستاده معتقد است؛ خوب در همین قرآنی که به آن اعتقاد دارد از سوی خدا این وعده الهی آمده که « انّا نحنُ نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون » ( آیه 9 سوره حجر ) ... قطعاَ ما خودمان قرآن را فروفرستادیم و خودمان از آن نگهداری می کنیم ... از این آیه حداقل دو چیز برمی‌آید ... اول اینکه قرآن از برساخته های یک انسان نیست چرا که نحنُ که پس از انّا ( ما ) آمده معنی همان می دهند ... وگرنه می توانست بفرماید انّا نزّلنا الذّکر ... و این می‌تواند به این معنی باشد که کس دیگری آن را نازل نکرده !

دوم اینکه قرآن باید از چه چیزی حفظ شود !؟ ... قبل از دست بردن در معنا و تفسیر و تأویل آن باید در ظاهر و لفظ آن دست برد ... و اینکه خدا می فرماید آن را حفظ می‌کنیم تا آن را از تغییر ظاهری، حفظ نکند که از جنبه های دیگر حفظ نمی شود !!

2- قرآن در 23 سال نازل شد ... نه یکباره ... و نه اینکه یک نفر در خانه اش بنشیند و قلم بردارد و کتابی بنویسد و آن را نگارش و ویراس‌داری کند و بعد بیاید و به مردم عرضه کند ... گاهی هم آن را بازنویسی کند و معایب آن را حذف و مطالبی بر آن بیفزاید !! ... وقتی آیه ای نازل می شد عده زیادی به خاطر عشق و علاقه‌ای که به آن داشتند سریعاً آن را به خاطر می سپردند و عده ای هم به نام کاتبان وحی آن را می‌نوشتند ... قرآن مانند باران که آرام آرام می بارد و وقت می کند در دل زمین فرو برود در طول 23 سال نازل شد و آرام آرام در سینه و ذهن خواهندگانش قرار گرفت و اینگونه بود که ذخیره شد و نتوانستند در آن دست ببرند

3- مسلمانان به خاطر ارزشی که برای قرآن قائل بودند به آن بسیار ( و بیشتر از بسیار ! ) توجه داشتند . دینشان به آنان آموخته بود که از بزرگترین عبادات، خواندن کتاب آسمانیشان است . وقتی چیز ارزشمندی در معرض دید روزانه و نگهبانی نخبگان قرار داشته باشد کسی نمی تواند آن را کم و زیاد کند چون سریعاً متوجه می شوند مخصوصاً قرآن که در سینه هزاران نفر بایگانی شده بود ( و است ! ) اگر بخواهیم به تعداد زیاد حافظان قرآن پی ببریم همینقدر بس که : در جنگ یمامه که بعد از رحلت رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله ) با مُسیلمه کذّاب که ادعای پیامبری داشت در گرفت ، عده بسیاری از مسلمانان شهید شدند که حداقل 70 نفرشان حافظ کل قرآن بودند !

4- جالب است بدانید که در نگارش قرآن ( که در زمان عثمان صورت گرفت ) برخی اغلاط نگارشی وجود دارد ( البته این غلطها ناچیز بوده و در معنای قرآن تغییری ایجاد نمی شود ) (2) و به خاطر اینکه در قرآْن دست برده نشود، قرآن را با همان اغلاط نوشتند و تکثیر کردند و این خود شد یکی از دلایل عدم تحریف قرآن . چرا که نشان می‌دهد بعد از نوشته شدن ( جمع بندی ) قرآن اولیه که آنچه در حافظه بزرگان از صحابه بود بر کاغذ آمد ، برخی واژه ها غط نوشتاری دارند ولی همانگونه گذاشته شدند تا حتّی در نوشته اولی هم دست برده نشود ! البته چون اصل بر خواندن است و آن واژه ها با خواندن معنای مد نظر خدا را می رسانند جای نگرانی نبوده اند !

5- کسانی که ادعای تغییر قرآن را دارند ( و یا برایشان سئوال ایجاد می شود ) یکبار وقت کنند و از اول تا آخر قرآن را بخوانند آنگاه پی خواهند برد که این کتاب عظیم نمی تواند نوشته شده توسط یک انسان ـ حالا هر قدر نخبه ـ باشد ! ... اصل ایجاد این شبهه این است که به قوانین مترقی آن که انسانها را از انواع و اقسام گناهان ( مخصوصاً گناهان اجتماعی ) باز می دارد بی توجهی کنند و به مشتهیات و هواهای نفسانی خودشان برسند؛ از همه در خواست دارم قدری در تاریخ و تاریخ اسلام و چگونگی جمع آوری قرآن کریم مطالعه کنند که بعد از مطالعه خود بخود این شبهه از بین می رود
دلایل دیگری هم هست که به همین اندازه بسنده می‌کنم چرا که برای کسی که برای پی بردن آمده باشد یک دلیل کافی است .

و آخِرُ دَعَوانا انِ الحمدُ لله ربّ العالمین 

 

پ.ن‌:

1- اگر سئوال کننده اعتقادی به قرآن ندارد، فایده ای هم ندارد برایش اثبات شود قرآن تغییر کرده یا نکرده !

2- مثلاً کلمه « لیل » یعنی شب که باید بعد از افزودن « ال » به صورت « اللّیل » نوشته شود الّیل نوشته شده ... که هنگام خوانده شدن همان معنی را می دهد و ...

 




تاریخ : جمعه 94/12/14 | 8:34 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

خوش رقصها ی کاسه لیس !

 

به نام خدا

این شعر با تمام بغض تقدیم به کسانی که در کار خرید و فروش رأی بودند ... آنهایی که دینشان را به دنیا و چه بسا به دنیای دیگران فروختند :

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVe5SH9kopKf-mqSW1gd1GmkobigKwLphVrTA-MEH9xQL8Raehxg

خوش رقصها که سر تا پا بی خیالیند

عاقل ترین جنون زده‌ی این حوالیند

حلاج‌های پنبه به گوشی که تا ابد

محکوم سر بداریِ بر دارِ قالیند !

یا عاشقانه سرگرم شیر دوشیند

یا شاعرانه مشغول ماست مالیند !

بی دردهای غرب پرستی که هیچ وقت 

باور نمی کنید بگویم شمالیند !!

افکارشان تجسّم پاکی نه اینکه نیست

بیچاره ها گرفتار بی مجالیند

این چاپلوسهایِ ریاکارِ کاسه لیس

از مهر و عقل و عاطفه وعشق خالیند

نان شغالها هم آجر شده است چون

سگهای زرد هم اینجا خال خالیند !!

گلهای مریمی که در این باغ رسته اند

مصلوبِ فصلِ بی کسی و خشکسالیند ...

زین العابدین آذر ارجمند لنگرودی

simorghha@

 




تاریخ : پنج شنبه 94/12/13 | 12:11 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر


  • paper | سبزک | تبلیغات متنی