• وبلاگ : شين مثل شعور
  • يادداشت : فتاواي حُرمت !
  • نظرات : 1 خصوصي ، 4 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + شاهين يا هر کس 
    با سلام
    جاي شکر باقيست که بر خلاف پيام قبل اين پيام منتشر شد.
    بنده جسارت نکردم و جايي عنوان نکردم که شما ظلمي در حق بنده کرده ايد! اصلا مگر ما همديگر را ميشناسيم که ظلمي در حق يکديگر روا داريم؟! منتها شخصا با يک طرفه به قاضي رفتن و زير سوال بردن همه چيز و رفتار تندخويانه و تندرويها مشکل دارم. هر کسي مشکل دارد اين هم ايراد من است.. :-) و اما پاسخ حضرتعالي:
    1 - در خصوص شطرنج فرموديد که بنده "بدون مطالعه و ديدن سند( بدون اطلاع دقيق )" سخن راندم:
    در خصوص امام خميني (ره) در کتاب استفتائات، جلد دوم، صفحه 9 سوال پرسيده شده:
    س 1- بازي هاي سرگرم کننده ولي "بدون شرط بندي" مانند شطرنج و تخته نرد و غيره چگونه است؟
    و ايشان پاسخ فرمودند: "مطلقا حرام است". بزرگواران ديگر را هم که خودتان مثال زديد، اگر نيازي هست در خصوص آيت الله بهجت هم منبع ذکر کنم.
    به دو دليل اين موضوع را مطرح کردم. اول بخاطر مخالفت آقاي مکارم با بحث پيش بيني (مثال عين، مخالفت امام خميني و آيت الله بهجت با بحث شطرنج). دوم براي آنکه بگويم بي دليل زير سوال بردن شخص ديگر توسط شما کار مقبولي نيست.

    و اما برگرديم به بحث اصلي بحث پيش بيني:
    بنده طي تحقيقاتي که داشته ام در خصوص امر پيش بيني، بحث پيش بيني فوتبال را به سه بخش تقسيم ميکنم(بخش هايي از پاسخ را از همکارانم در رسانه ها عينا کپي کرده و اينجا نقل ميکنم):
    - مسائل شرعي:

    در موسسه هايي که سالم فعاليت ميکنند چندين استفتاء و تاييديه مراجع به طور مستند وجود دارد.
    خوب است نگاهي نيز به لينک هاي زير بيندازيد(بيش از 20 استفتاي مستند موجود است):
    http://adelane.com/Content/Images/soal/1.jpg
    http://adelane.com/Content/Images/soal/2.jpg

    http://adelane.com/Content/Images/soal/3.jpg
    - موسسات سالم / موسسات ناسالم:
    ببينيد دوست من برخي از موسسات برگزار کننده واقعا دارن کلاهبرداري ميکنند. فرم کپي ميکنند فتوکل نميدند و ... خب قطعا بايد با اين موسسات برخورد کرد. اما اين فعاليت ناسالم در تمامي صنوف وجود دارد. بنده خودم پيشقدم برملا کردن اشکالات موسسات پيش بيني در ايران بوده و هستم و کماکان خواهم بود و دست هر کسي را که با موسسات کلاهبردار برخورد ميکنه رو ميفشارم. اما موسساتي که سالم فعالت ميکنند بايد "حمايت" شوند..
    - مبحث آخر بحث افرادي که تندرو هستند(مانند شما) و بجاي ساماندهي، اعتقاد مخالف نسبت به کل نفس پيش بيني دارند:
    آمار زيادي در اين خصوص وجود دارد، خواهي نخواهي پيش بيني مسابقات فوتبال جذابيت هاي بسيار زيادي براي شرکت کننده ها دارد. شرکت کننده با هزار تومن سرگرمي و هيجان بي بديلي را هنگام تماشاي بازي نصيب خود ميکنند که قابل قياس با سرگرمي هاي ديگر نيست. دوستي داشتم که ميگفت خوشحالم امروز سه تا از برادران کوچکتر من بجاي اينکه به فکر دوست بازي و اعتياد و قليان و سرگرميهاي ديگري که نداريم(!) باشند، صبح تا شب در حال تحليل بازيهاي فوتبال هستند و در نهايت سه نفري يک فرم دوهزار تومني ميزنند و تا چند روزي سرگرم هستند...
    حال بياييد سناريويي را در نظر بگيريم که بجاي ساماندهي پيش بيني، کلا تمامي سايت ها و موسسات داخلي را از بين ببريم(کاري که شما در صدد انجام آن هستيد!)، چه اتفاقي ميافتد؟... تنها ثمره آن خروج ارز از کشور و کلاهبرداري هاي کلان ميشود. در حاليکه گزينه هاي بيشمار خارجي براي شرکت در مسابقات وجود دارد و در حال حاضر اکثر شرکت کنندگان با نحوه خريد ويزا کارت و مستر کارت و دبيت و دپوزيت کارت آشنايي دارند با شرکت در سايت هاي خارجي باعث خروج ارز از کشور ميشوند و بسيار موارد ديده شده که فردي را به واسط ميگيرند و در صورت برنده شدن جوايز فرد واسطي که نقل و انتقال ارز ميکرده ناپديد ميشده و ... الي آخر. شبکه 3، سايت ها و نشريات ورزشي هم که الا ماشاءالله 24 ساعته در حال تبليغ سايت هاي پيش بيني خارجي هستند. از تبليغات دور زمين فوتبال هنگام پخش زنده گرفته تا تبليغات روي سينه بازيکنان که هم در پخش زنده تلوزيون و هم در عکس هاي فوتبالي فراوان است... جاي تاسف اينکه آنها سايت هايي هستند که ميتوان با مبالغ کلان روي يک بازي پيش بيني داشت - که مراجع استفتائي مبني بر تاييد آن نوع پيش بيني تا کنون نداده اند - و تفاوت زمين تا آسمان دارد با نوع پيش بيني فرمهاي 15 يا 16 بازي در ايران.
    کمي منطقي تر فکر کنيم و ببينيم...
    ببخشيد که طولاني شد.
    پاسخ

    سلام . بخشي از حرفهايتان درست است امّا بايد دقت داشت كه گاهي با تغيير علل يك موضوع ، حكم فقيه برمي گردد . امام در كتاب احكام خانواده نيز حكم به حرمت شطرنج داده اند امّا با تغيير مبنا ( شرط مرقوم در فتوا كه : امروزه شطرنج به عنوان آلت قمار نيست ) حكم جديدي دادند كه تقدم و تاخّر در فتوي مورد توجه بايد باشد . موضوع ديگر اين است : خدا هم در قرآن در مورد فايده داشتن شراب و قمار مي فرمايد : يسئلونك عن الخمر و الميسر قل فيهما اثم كبير و منافع للنّاس ولكن اثمهما اكبر من نفعهما ؛ يعني گناهش از نفعش بيشتر است ؛ من مي گويم اين كار قمار و حرام است حالا هر نفعي داشته باشد ! در ضمن كار صدا و سيما و هيچ طائفه اي را تدييد نمي كنم . مشكل من اين است كه زيادي از حد به شرع و نظر دين و ... در معتقداتم توجه مي كنم !! بقيه صحبتها در همنشيني هايمان طلب شما . بدرود
    + شاهين 
    با تشکر از شما!!
    هر چند ميدانم تاثير ندارد اما ميپرسم: در رساله حضرت امام (ره) و آيت الله بهجت بزرگوار، آن عزيزان سفر کرده، درج شده است که بازي شطرنج، هر چند که با نيت شرط هم نباشد، هر چند که صرفا جهت سرگرمي باشد، حکم قمار را دارد و "حرام" است. اين دو بزرگوار حتي از لغت مکروه يا جايز نيست نيز استفاده نکرده اند.
    حال چگونه است که ما فدراسيون شطرنج، مسابقات، استادبزرگ و... داريم؟!
    حال وارد بحث بيليارد و مابقي قضايا نميشوم.
    در پست قبلي نظري گذاشتم و استفتائات مستندي در خصوص فوتبال ارسال کردم جهت تنوير افکار عمومي که متاسفانه منتشر نکرديد(!).
    حال با اين نظر شروع کنيم تا ببينيم از روي تدبير سخت ميرانيد يا...
    توضيح: تصويري که براي اين پست انتخاب کرديد نامش توتو نيست و مسابقات ترکيبي است! توتو نوع ديگري از مسابقه است!
    تکميل: پس از توضيحات فوق به عنوان وبلاگتان مراجعه نماييد و به شدت از تشويش اذهان عمومي خودداري نماييد.
    اضافه ميکنم: کمي هم از خدا بترسيد بد نيست. درست است که از خيلي "کسان" ميترسيد و خيلي کسان ديگر را ميترسانيد... اما خداوند قاضي عادلي است و نظر حق بالاتر از نظر شما و ديگران(!) و بالاتر از نظر همه است...
    انشاءالله روزي به سزا و جزاي اعمالمان (چه خوب و چه بد) خواهيم رسيد... مجدد انشاءالله!
    و من الله التوفيق
    پاسخ

    به نام خدا - دوست خوب من !! من فکر مي کنم بدون مطالعه و ديدن سند( بدون اطلاع دقيق ) اين پيام را نوشته ايد ( كه : در رساله امام و آقاي بهجت آمده بازي شطرنج، هر چند که با نيت شرط هم نباشد، هر چند که صرفا جهت سرگرمي باشد، حکم قمار را دارد و "حرام" است. ) ضمن تشكر متقابل خواهشمند است به آنچه مي آيد توجه بفرماييد :در خصوص شطرنج ؛ در تاريخ 19 شهريور 1367 از امام خميني (ره) استفتاء شد که متن نامه و پاسخ ايشان به شرح زير است :بسم اللَّه الرحمن الرحيم. خدمت مرجع عاليقدر حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى- دامت برکاته ؛ اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به‏طور کلى از دست داده باشد و امروز تنها به عنوان يک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟جواب امام : بسمه تعالى. بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بين نباشد اشکال ندارد. صحيفه امام ؛ ج 21، ص 129فتواي آيت الله بهجت: ( در رساله معظم له موجود است ) : بازي کردن با آلات قمار از قبيل نرد ، پاسور، شطرنج ، با برد و باخت حرام قطعي است و بدون برد و باخت احتياط در ترک است و در شطرنج احتياط اشد است.( پس آنگونه كه شما فرموده ايد نيست ! ) بله دوست خوب من ! بنده با فتاواي شطرنج هم آشنا هستم و مي دانم كه برخي از مراجع مانند آيت الله سيستاني و گلپايگاني فتوا به حرمت آن ( بطور كلي ) داده اند . امّا همينكه جناب عالي ابتدا به ساكن ( در همين پيام ) اشتباه فرموده و به گونه ديگري ذكر نموده ايد ؛ به كل حرفهاي خود شك بفرماييد . من نمي دانم چه ظلمي در حق جناب عالي نموده ام كه هرگاه در باره آنچه من بيان مي كنم ( با ادلّه مخصوص به خودم ) اشكالي مي گيريد و بغض خود را به رخ مي كشيد . اگر اشكال از من است خدا مرا بيامرزد اگر از شماست خدا شما را هدايت فرمايد . بنده كار خاصي نكردم ( ارائه فتاوايي كه شخصاً از برخي مراجع گرفته ام گناه است ؟! ) عكسي كه در اين پست گذاشته ام بريده اي از كاغذي است كه در محل من به توتو معروف است . در ضمن آنهايي كه به قمار آلوده هستند به گونه اي استفتاء مي كنند كه جواب مورد نظرشان حاصل شود .آقاي شاهين و يا هر كس !!من هم مثل شما معتقدم كه روزي نتيجه اعمال بد و خوب ما را به ما خواهند داد ( يوم تُبلي السّرائر : روزي كه خدا پرده ها را كنار خواهد زد ) حداقل اگر براي نظر دادن تشريف مي آوري به صورت آزاد نه با بغض نظر بده لحن قول شما مشحون از كينه و بغض است و كسي كه كينه و بغض داشته باشد حق را آنگونه كه هست درك نمي كند . يا حق
    +
    بعله!
    پاسخ

    بعله !!