اجمالی از معانی فرج - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجمالی از معانی فرج

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

سلام بر جرعه نوشان جام محبّت خدا

طاعاتتان مقبول درگاه آن که « الرّحمن الرّحیم » است

نگاهی نو به فرازی از یکی از دعاهای ماه رمضان (6)

 

http://ts1.mm.bing.net/th?id=H.4932521894283084&pid=1.7

اللهمّ ادخل علی اهل القبور السّرور اللهمّ اغنِ کلّ فقیر اللهمّ اشبع کلَّ جائع ، اللهمّ اکسُ کلّ عریان ، اللهمّ اقضِ دینَ کلّ مدین ، اللهمّ فرج عن کلّ مکروب ...

خدایا در کار هر « مبتلایی » گشایش ایجاد کن

چقدر زیباست این دعا ! ... این « هر » نگاهی فرا حزبی و فرا جناحی و فرا ملّیّتی را در خود دارد ، در این دعا از خدا فقط نمی‌خواهیم که به ما ، بستگان و دوستان ما ، مؤمنان و یا مسلمانان و یا مردم شهر و کشور ما نگاه محبتی بیندازد ، « کلّ مکروب از « هر مبتلا » رفع گرفتاری کند.

فرج یعنی گشایش در کار
در کنه این کلمه ، دخالت « اسباب و علل » طبیعی نهفته ، یعنی خدا کاری کند که مشکلات از طریق طبیعی حل شود .

معانی‌ای که از این فراز به ذهن آدم می‌رسد :

1- برای رفع مشکلات در کنار تلاش ، باید دعا نیز کرد ( خود دعا از اسباب و علل غیر مادی انجام امور است )

2- دنیا محل آرامش نیست ، اکثریت انسانها و ... در سختی و گرفتاری هستند ( کلّ مکروب ) اصولاً توقع راحتی در دار بلاء توقع بی‌جایی است . در دنیا راحتی ها هم باسختی توأمند .

3- در دعا باید « دیگر خواه » بود و خودخواهی نکردن ( با دعا کردن برای غیر نه خود ) آنوقت در مورد خودت هم دعا کرده ای . اگر بگوییم : « خدایا سختر و گرفتاری مرا بر طرف کن » فقط به خودمان دعا کرده ایم امّا وقتی می گوییم : « خدایا رفع گرفتاری از گرفتاران بفرما » ( اگر خودمان هم گرفتار باشیم ) در حالی که به دیگران دعا کرده‌ایم به خودمان هم دعا کرده ایم .

4- امروزه بزرگترین گرفتاری ما « غیبت ولیّ‌ماست » و زیاد بودن دشمنان ما و ... ( همانگونه که در اواخر دعای افتتاح می‌خوانیم ـ در هر شب ماه رمضان ـ  اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا صلواتک علیه و آله و غیبت ولینا و کثرت عدونا و قلت عددنا و شدت الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا ) پس یکی از معانیی که می‌شود از این فراز از دعا ( اللهمّ فرج عن کلّ مکروب ) استنباط کرد دعا برای فرج همه گرفتاران شیعه است و درخواست از خدا برای تعجیل در فرج امام زمان که فرج و گشایش ما نیز در آن است .  

خدایا !

یا فارج الهمّ

فرّج همومَنا و غمومنا بحرمة محمدِ و آله الطّهرین .

 

 




تاریخ : چهارشنبه 92/5/2 | 6:34 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی