بد حالی ما ! - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بد حالی ما !

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

http://www.e-heyat.com/UploadFiles/ajadid/images/ramezan/niyaz7.jpg

سلام بر عزاداران داغ هجران امیرالمؤمنین

اسمتان در طومار قدردانان شب قدر ثبت و ضبط باد

نگاهی نو به فرازی از یکی از دعاهای ماه رمضان (10)

اللهمّ ادخل علی اهل القبور ... اللهمّ اشفِ کلّ مریض ... اللهمّ سدّ فقرنا بغناک ، اللهمّ غیّر سوءَ حالِنا بحُسنِ حالک

خدایا بدی حال ما را با خوبی حالت تغییر ده 

در ابتدای سال شمسی از « مُحولُ الحولِ و الاحوال » خواستیم که : « حوّل حالَنا الی احسنِ الحال » ( حال ما را به سمت بهترین حالات متحوّل کن ) و اینجا در بهار قرآن از او می خواهیم که بدی حال ما را به خوبی » حالی » که مخصوص به خودت است تغییر ده

حالات انسان عارف برخلاف حالات عموم مردم ( و چه بسا خواص مردم ) است . او اخصّ خواص است !

هر قدر پیش می‌رود با آنکه همیشه در « بسط » است ، حال خود را سوء می داند

نالة « مولایَ یا مولایَ انتَ المولی و انا العبد و هل یرحم العبدَ الّا المولی » (1) سر می‌دهد و معتقد است : ... « وقد نزلتُ منزلةَ الآیسینَ مِن خیری فَمَن یکونُ اَسوءَ حالاً منّی اِن انَا نُقلتُ علی مثلِ حالی الی قبری ...» (2) من از خودم ناامید شده ام ! از من « بد حالتر » کیست اگر با این وضع به خانه قبر منتقل شوم ؟!

در جای دیگر ( دعای کمیل ) شرح این بدی حال آمده : «اَللّهُمَّ عَظُمَ بَلاَّئی وَ اَفْرَطَ بی سُوءُ حالی وَ قَصُرَتْ بی اَعْمالی وَ قَعَدَتْ بی اَغْلالی وَ حَبَسَنی عَنْ نَفْعی بُعْدُ اَمَلی وَ خَدَعَتْنِی الدُّنْیا بِغُرُورِها وَ نَفْسی بِجِنایَتِها وَ مِطالی  » یعنی :خدایا  ! بلایم بزرگ شده و زشتی عالم از حدّ گذشته و کردارم خوارم ساخته و زنجیرهای گناه مرا زمین گیر نموده و دوری آرزوهایم مرا زندانی ساخته و دنیا با غرورش و نفسم با جنایتش و امروز و فردا کردنم در توبه مرا فریفته ( اینها در اصل بد حال هستند درحالیکه ما بیشتر کم پولی را بدحالی می دانیم !! )

اگر بخواهم در باره آن « سوء » که باید از خدا بخواهیم به « خوبی » تبدیل کند صحبت کنم مجالی دیگر می خواهد و صفحاتی بسیار .

امّا « حالکَ » در این فراز می تواند اشاره ای باشد به اینکه : خدایا آن حالی که مخصوص توست و تو آن را در باره بندگانت می پسندی ، آن حال را نصیبم گردان !

دعاهایی که از معصومین ( علیهم السلام ) رسیده چون آنان قرآن ناطقند ، مانند قرآن دارای بطنهایی است و هر کس به فراخور حال خود می‌تواند آنها را از خدا بخواهد . عموم مردم با خواندن آن به دردهای عمومی توجه دارند ، خواص به دردهای خاص و اخص‌ هم به دردهایی در اندازه های خود .

خدایا !

در این شب که شهادت مظلومانه مولی الموحدین امیرالمؤمنین را در پیش داریم از تو عاجزانه طلب می کنیم که دردهای ما را دردهای معنوی قرار بده ! و کاری کن که به دنبال رفع دردهای پیش و پا افتاده نباشیم و عافیت در همه زمینه ها را نصیبمان گردان .

اللهمّ العن قتلة امیرالمؤمنین

 




تاریخ : دوشنبه 92/5/7 | 6:0 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی