چند قطره غیرت! - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چند قطره غیرت!

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم
با سلام به خوانندگان محترم

( لطفاً نظرتان را در باره این نوشته بیان کنید )

http://s3.picofile.com/file/7705178381/index.jpg

 

   « غیرت » واژه ای است که اگرچه وجداناً آن را درک می‌کنیم امّا گاهی نیاز به توضیح و تفسیر و تفصیل دارد !

این فرمایش مولی الموحدین علی ( علیه السلام ) که فرمود « لَعَنَ اللهُ مَن لا یَغار » ( یعنی خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد (1) برای تفکر در اینکه « غیرت » چیست و شاید « غیرت » فراتر از چیزی باشد که من فکر می کنم ! ، کفایت می‌کند

با برخورد با کلمه « غیرت » یقیناً هر انسانی آن را وجدان می‌کند ( یعنی با تمام وجود خودش معنی آن را می فهمد )

اگر از یک فرد عامی نظرش را درباره « غیرت » بپرسید به شما جواب می‌دهد که یعنی یک مرد برای حفظ ار حریم شخصی خود ( زن ، دختر و خواهر و ... ) بی تفاوت نباشد و مقابل متعرضان ( از هر نوعش ) اعتراض کند و از اینکه نامحرمی از خط قرمز ! بگذرد عصبانی شود !

چند سئوال :

1- تعریف « خط قرمز » با توجه به کلمه غیرت ، چیست ؟ ـ ببخشید ـ یعنی نامحرمی ناموس او را بغل نگیرد و یا ... ( شرمنده ! ) و یا نگاه حرام نکند ؟! ( و یا حتی فکر حرام نکند ؟! )

2- آیا غیرت فقط برای مردهاست ؟ یعنی اگر مادری ( یا زنی ) دید نامحرمی از خط قرمز گذشته و دارد به محرم او تعرض می کند ( حالا در هر مرتبه‌ای ! ) چیزی نگوید و کاری نکند ؟! ( یا بکند ؟! )

3- آیا تعریف غیرت در جوامع مختلف انسانی فرق دارد ؟ ( با توجه به اینکه غیرتمندی « کمال » محسوب می شود و فطرتاً در انسانها وجود دارد ) چرا مسلمانان به این واژه جور خاصی نگاه می کنند ؟! ( و در غرب اینگونه نیست ؟! )

4- معنای حقیقی « غیرت » در مذهب حقّه تشیّع چیست ؟ و چرا امروزه در جامعه ما ( اگرچه صدایش را زیاد در نمی‌آوریم ! ) غیرت آب رفته و خط قرمزها تا یک وجبی پاها رسیده ؟!

امروز برای کاری مجبور شدم تا مرکز شهر کوچک خودمان بروم ( که در این ایّام پر است از توریست ) اگرچه خدا را شکر از دیدن بدحجابی‌ها چندشم می‌گیرد و گاهی از ته دل برای باعث و بانی آن از خدا طلب عذاب الیم دارم ولی ـ خوب ـ چشم آدم می افتد عمق فاجعه را دیدم و این سئوال یک دفعه ذهنم را ترکاند که : یعنی اینها مسلمان و شیعه هستند ؟!

حالا اگر دخترخانمی با وضع بدی ( بدون همراه و یا با خواهر خودش ) بیرون بیاید باز جای صبر دارد ! و یک طورهایی می‌شود تحمّل کرد امّا وقتی می‌بینی زنها و دخترها در کنار شوهرها و همسران خود با آن وضع ( که در اصل عمداً و برای تظاهر به خودنمایی و بدحجابی ) آمده اند رگ گردن آدم متورّم می‌شود !

« غیرت » در همه انسانها هست و در همه جوامع ، فقط دوری از خدا و انجام دادن گناه آن را از بین می‌برد . مرد چشم چران ( که خود آلوده است ) نمی‌تواند زنش را از تبرّج باز بدارد . گاهی ارزش می‌شود ضد ارزش البته در انسانهایی که وارونه شده‌اند وگرنه انسانهای نرمال اینگونه نیستند .

به نظر من « غیرت حقیقی » برای مردان نامحرم است ! یعنی فردی چشمش را نگه دارد و به جایی که در اصل مال و ملک او نیست ندوزد و با خود بگوید این برای من حلال نیست و نوعی تجاوز به حق دیگران است . ( مثلاً اگر نگاهش به زن بدحجابی افتاد سری چشمش را برگرداند و بگوید او در عقد دیگری است و بر من حلال نیست ـ حال اگرچه او خود را در معرض فروش قرار داده باشد ـ ) عفت هر کس به اندازه غیرت او است

آنقدر حدیث در باره اهمیّت غیرت و غیرتمندی داریم که نگو و نپرس امّا اگر حدیثی هم نداشتیم انسان بودن انسان نباید اجازه می‌داد بی غیرتی کند .

حالا یک سئوال دیگر :

به نظر شما اگر درجه غیرت حقیقی را 20 بگیریم کسی که دخترش با آرایش غلیظ در حالی که کلّ مردهای خیابان ( البته بلا نسبت چشم پاکها ) به او نگاه کنند در کنار او به خیابان بیاید چه نمره ای به غیرت او می‌دهید ؟! کسی که همسرش در کنارش اینگونه بیرون بیاید چه ؟!

« غیرت » فقط این نیست که ناموس من و تو از تعرض بیگانه ( در هر سطحش ) حفظ شود مگر خدا در قرآن نفرموده که « انّما المؤمنون اخوه » پس مؤمن حقیقی کسی است که از نگاه شدن به زنان مؤمن توسط دیگران بسوزد و کاری کند !

از امام صادق (ع) نقل شده که پیامبر خدا (ص) فرمود :

حضرت ابراهیم (علیه السلام ) مردى غیرتمند بود و من خود غیرتمندم. خدا قطع کند بینى کسى را که غیرت ندارد. (2)

پانوشتها :

1- قال علیّ علیه السّلام: یا أهل العراق نبّئت أنّ نساءکم یدافعن الرّجال فی الطّریق أما تستحیون؟ و قال لعن اللَّه من لا یغار.

على (ع) فرمود: اى مردم عراق! به من خبر رسیده است که زنان شما در بین راه با مردان برخورد کرده و آنان را کنار مى‏زنند، آیا شرم نمى‏کنید؟! و فرمود: خدا لعنت کند کسى را که غیرت ندارد. ( مشکاة الانوار/ 237 الوسائل 14/ 174 المحاسن 1/ 115 )

2- الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى، ص: 528

همچنین : ... عن ابی عبد اللَّه علیه السّلام قال: قال رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله: کان إبراهیم علیه السّلام غیورا و أنا أغیر منه و جدع اللَّه أنف من لا یغار من المؤمنین و المسلمین. ( الکافی 5/ 536 )

از امام صادق (ع) نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود: ابراهیم (علیه السلام ) مردى غیرتمند بود و من از او غیرتمندترم. خدا قطع کند بینى مؤمن و مسلمانى را که غیرت ندارد.  

 




تاریخ : چهارشنبه 92/1/7 | 3:33 عصر | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی