لطیفه ای قرآنی - شین مثل شعور
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لطیفه ای قرآنی

به نام خدا

عکس و تصویر قلب قرآن♥♥

در عربی « اخ » یعنی برادر و « اخت » یعنی خواهر . کلمه دیگری هم داریم که باید در معنی آن دقیق شد و آن « رجُل » ( یعنی مرد ) است . این سه کلمه در کنار معنای ظاهری شان معنای دیگری هم دارند . به عنوان مثال وقتی ما می گوییم قول مردانه نه اینکه فقط مردها قول مردانه می دهند ؛ یعنی زنها هم قول مردانه می دهند و در اینجا منظور از مردانه فقط « مرد » بودن و جنسیت نیست

در قران کریم می خوانیم : « رجالٌ لاتلهیهم بیعٌ و لا تجارة عن ذکر الله » ( مردانی که خرید و فروش و تجارت آنان را از ذکر خدا و نماز غافل نمی کند ) در اینجا هم منظور فقط به جنس مرد نیست یعنی زنها هم اگر طوری باشند که هیچ چیز آنها را از یاد خدا و نماز باز ندارد مصداق این آیه می شوند

امّا نکته جالبی که از بیان قرآن می‌شود استنباط کرد این است که خدا در قرآن از انسانهای خوب در بهشت به عنوان « اخوان » یاد می کند ( برادران ) و از کسانی که در جهنّم وارد می شوند به عنوان اُخت ( خواهر ! )

وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ ( آیه 47 سوره حجرات ) یعنی ( از دلهایشان  کینه ها ( و شایبه‏هاى نفسانى ‏) بر می کنیم و برادرانه بر تختهایى روبروى یکدیگر نشسته‏اند.

در باره جهنّمیان آمده : « کلما دخلت امةٌ لعَنتْ اختَها حتى اذا ادّارکوا فیها جمیعاً قالت اُخریهم لاولیهُم ربنا هولاء اضلونا فاتِهم عذاباً ضِعفاً مِن النار ... » ( آیه 38 سوره اعراف ) ( هرگاه گروهی وارد جهنّم می‌شوند گروهی دیگر را لعنت می کنند تا زمانی که همه وارد جهنّم می شوند گروه های آخریی در مورد گروه های اولی می گویند پروردگارا اینها ما را گمراه کردند پس آنان را دو چندان در آتش عذاب کن ... )

بحص روی استفاده از کلمه « اخوان » و « اخت » است . البته قاعده عربی می گوید چون « امة » مؤنث است برای آن افعال مؤنث آورده و این از نظر ظاهر کلام درست است ولی می‌شود این به ذهن متبادر شود که این امت های گنهکار هیچ گاه در راه حق مردانگی به خرج ندادند و حقیقتاً از عقل و درک و فهمی که خدا به انان داده بود بهره نبردند و به دام هواها و هوسها و مشتهیات نفسانی افتادند و آرام آرام از دایره انسانیت بیرون رفتند بنابر این اطلاق مرد به آنان نمی شود !

نکته دیگری هم قابل توجه است : روح انسان در تجرّد، مذکر مؤنث ندارد یعنی روح یک زن و یک مرد در کالبد تن خاکی به دو شقّ مذکر و مؤنث تقسیم می شود امّا از نظر صفات انسانی، دو نوع انسان نداریم




تاریخ : پنج شنبه 94/2/24 | 11:13 صبح | نویسنده : زین العابدین آذر ارجمند | نظر

  • paper | سبزک | تبلیغات متنی